<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><rss version="2.0"
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"
	xmlns:sy="http://purl.org/rss/1.0/modules/syndication/"
		>
<channel>
	<title>Kommentarer till Var femte man blir slagen av sin flickvän</title>
	<atom:link href="http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/feed/" rel="self" type="application/rss+xml" />
	<link>http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/</link>
	<description>Ett band för livet</description>
	<lastBuildDate>Fri, 21 May 2010 20:16:35 +0000</lastBuildDate>
	<sy:updatePeriod>hourly</sy:updatePeriod>
	<sy:updateFrequency>1</sy:updateFrequency>
	<generator>http://wordpress.org/?v=3.0</generator>
	<item>
		<title>Av: Robert Zakaria</title>
		<link>http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/comment-page-1/#comment-176</link>
		<dc:creator>Robert Zakaria</dc:creator>
		<pubDate>Mon, 15 Mar 2010 12:35:12 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.pappa-barn.se/?p=1115#comment-176</guid>
		<description>Tog tag i min ex. armar och hojtade år henne --&gt; så var jag i häktet 4 veckor och det blev rättegång och misshandels dom.
Hon var på förhör i 6,5h inte en gång hon sade att jag slog henne eller dylikt. På en fråga från polisen ifall hon hade några märken efter mitt grepp så svarade hon nej.
Efter ett år hos sparkade mig när jag var på knäna frmför mitt barn som öppnade sin födelsedags present. Läkare skriver en rapport att jag hade blå märke och svullnad. Hon erkänner att hon sparkade mig och att grabben höll sin helikopter i handen. Ändå inget åtal.
Åklagaren som satte mig i häktet i 4 veckor och åtalade mig för misshandel, tar inte ens upp att hon sparkade mig och erkänt.
Rättvisa och jämlikhet.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Tog tag i min ex. armar och hojtade år henne &#8211;&gt; så var jag i häktet 4 veckor och det blev rättegång och misshandels dom.<br />
Hon var på förhör i 6,5h inte en gång hon sade att jag slog henne eller dylikt. På en fråga från polisen ifall hon hade några märken efter mitt grepp så svarade hon nej.<br />
Efter ett år hos sparkade mig när jag var på knäna frmför mitt barn som öppnade sin födelsedags present. Läkare skriver en rapport att jag hade blå märke och svullnad. Hon erkänner att hon sparkade mig och att grabben höll sin helikopter i handen. Ändå inget åtal.<br />
Åklagaren som satte mig i häktet i 4 veckor och åtalade mig för misshandel, tar inte ens upp att hon sparkade mig och erkänt.<br />
Rättvisa och jämlikhet.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Peter</title>
		<link>http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/comment-page-1/#comment-124</link>
		<dc:creator>Peter</dc:creator>
		<pubDate>Mon, 01 Mar 2010 13:16:23 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.pappa-barn.se/?p=1115#comment-124</guid>
		<description>Peter 1 mars 2010 at 14:14 # 
Ja, jag har blivit örfilad och slagen på, många gånger av två av mina tidigare flickvänner. Dessa förhållanden varade över 5 år båda gångerna, men var mycket av karaktären ”av och på förhållande”.
Flickvännerna tyckte de hade rätten att så göra, eftersom flickvännenerna lade över en skuld på en annan. Det gällde oftast att fly fältet när det började för oftast trappades det upp. Var under dessa perioder stark i kroppen och kunde ta emot slagen, men de gånger man inte var förberedd på slagen var inte så roliga.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Peter 1 mars 2010 at 14:14 #<br />
Ja, jag har blivit örfilad och slagen på, många gånger av två av mina tidigare flickvänner. Dessa förhållanden varade över 5 år båda gångerna, men var mycket av karaktären ”av och på förhållande”.<br />
Flickvännerna tyckte de hade rätten att så göra, eftersom flickvännenerna lade över en skuld på en annan. Det gällde oftast att fly fältet när det började för oftast trappades det upp. Var under dessa perioder stark i kroppen och kunde ta emot slagen, men de gånger man inte var förberedd på slagen var inte så roliga.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Peter</title>
		<link>http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/comment-page-1/#comment-123</link>
		<dc:creator>Peter</dc:creator>
		<pubDate>Mon, 01 Mar 2010 13:14:42 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.pappa-barn.se/?p=1115#comment-123</guid>
		<description>Ja, jag har blivit örfilad och slagen på, många gånger av två av mina tidigare flickvänner. Dessa förhållanden varade över 5 år båda gångerna, men var mycket av karaktären &quot;av och på förhållande&quot;.
 Flickvännerna tyckte de hade rätten att så göra, eftersom flickvännenerna lade över en skuld på en annan. Det gällde oftast att fly fältet när det började för oftast trappades det upp. Var under dessa perioder stark i kroppen och kunde ta emot slagen, men de gånger man inte var förberedd på slagen var inte så roliga.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Ja, jag har blivit örfilad och slagen på, många gånger av två av mina tidigare flickvänner. Dessa förhållanden varade över 5 år båda gångerna, men var mycket av karaktären &#8221;av och på förhållande&#8221;.<br />
 Flickvännerna tyckte de hade rätten att så göra, eftersom flickvännenerna lade över en skuld på en annan. Det gällde oftast att fly fältet när det började för oftast trappades det upp. Var under dessa perioder stark i kroppen och kunde ta emot slagen, men de gånger man inte var förberedd på slagen var inte så roliga.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Elsa</title>
		<link>http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/comment-page-1/#comment-114</link>
		<dc:creator>Elsa</dc:creator>
		<pubDate>Mon, 25 Jan 2010 21:08:28 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.pappa-barn.se/?p=1115#comment-114</guid>
		<description>Hur många män dör på grund av kvinnors våld varje år? Hur många män söker läkarvård för sina svåra skador? Hur många män blir sexuellt utnyttjade och våldtagna av sina partners varje år?

En kvinna som ger sin man en örfil gör fel. Men att skriva att kvinnorna är &quot;mer våldsamma än männen&quot; är väl ändå att ljuga med retorik?</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Hur många män dör på grund av kvinnors våld varje år? Hur många män söker läkarvård för sina svåra skador? Hur många män blir sexuellt utnyttjade och våldtagna av sina partners varje år?</p>
<p>En kvinna som ger sin man en örfil gör fel. Men att skriva att kvinnorna är &#8221;mer våldsamma än männen&#8221; är väl ändå att ljuga med retorik?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Sandra</title>
		<link>http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/comment-page-1/#comment-112</link>
		<dc:creator>Sandra</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 22 Jan 2010 11:45:52 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.pappa-barn.se/?p=1115#comment-112</guid>
		<description>Här är min mejl! Sandraatas@hotmail.com! Hör av er om ni vet något</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Här är min mejl! <a href="mailto:Sandraatas@hotmail.com">Sandraatas@hotmail.com</a>! Hör av er om ni vet något</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Sandra</title>
		<link>http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/comment-page-1/#comment-111</link>
		<dc:creator>Sandra</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 22 Jan 2010 11:45:06 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.pappa-barn.se/?p=1115#comment-111</guid>
		<description>Hejsan! Tänkte höra om någon vet om någon i Halland har råkat ut för något liknande, eller har varit med om en vårdnadstvist där han har förlorat barnen? För jag och några andra ska göra en dokumentär om just detta, så det skulle vara bara om vi hade ett offer. Skriv till min mejl!</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Hejsan! Tänkte höra om någon vet om någon i Halland har råkat ut för något liknande, eller har varit med om en vårdnadstvist där han har förlorat barnen? För jag och några andra ska göra en dokumentär om just detta, så det skulle vara bara om vi hade ett offer. Skriv till min mejl!</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Woman</title>
		<link>http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/comment-page-1/#comment-110</link>
		<dc:creator>Woman</dc:creator>
		<pubDate>Sun, 03 Jan 2010 20:40:47 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.pappa-barn.se/?p=1115#comment-110</guid>
		<description>Vänta nu, nio procent är inte var femte, utan var elfte. En man är vuxen, detta var unga män. Då stämmer ju inte rubriken.

Jag är väl förtrogen med våld i nära relationer, och den dynamik som upprätthåller den. Att våldet ser likadant ut i homoförhållanden tyder på att våldet inte är könsbundet, och att kvinnor också kan vara förövare. 

Men som läget ser ut idag, och enligt de undersökningar jag sett hittills, så är män mer våldsamma mot sina kvinnliga partners än kvinnor är mot sina manliga partners. 

Under sin livstid riskerar var femte kvinna att utsättas för sexuella övergrepp under uppväxten, och mellan var tredje och var fjärde kvinna kommer att bli fysiskt, psykiskt och/eller sexuellt misshandlad av en manlig partner. 

Mycket av den kunskap som finns om mäns våld mot kvinnor finns tack vare att kvinnor i hela världen har organiserat sig och arbetat aktivt med detta i över trettio år.

Den som vill lyfta frågan om kvinnors våld mot män gör sig själv en enorm otjänst genom att påstå att kvinnor är lika våldsamma mot sina manliga partners som män är mot sina kvinnliga partners. Det krävs forskning, organisering och sakliga, faktabaserade argument.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Vänta nu, nio procent är inte var femte, utan var elfte. En man är vuxen, detta var unga män. Då stämmer ju inte rubriken.</p>
<p>Jag är väl förtrogen med våld i nära relationer, och den dynamik som upprätthåller den. Att våldet ser likadant ut i homoförhållanden tyder på att våldet inte är könsbundet, och att kvinnor också kan vara förövare. </p>
<p>Men som läget ser ut idag, och enligt de undersökningar jag sett hittills, så är män mer våldsamma mot sina kvinnliga partners än kvinnor är mot sina manliga partners. </p>
<p>Under sin livstid riskerar var femte kvinna att utsättas för sexuella övergrepp under uppväxten, och mellan var tredje och var fjärde kvinna kommer att bli fysiskt, psykiskt och/eller sexuellt misshandlad av en manlig partner. </p>
<p>Mycket av den kunskap som finns om mäns våld mot kvinnor finns tack vare att kvinnor i hela världen har organiserat sig och arbetat aktivt med detta i över trettio år.</p>
<p>Den som vill lyfta frågan om kvinnors våld mot män gör sig själv en enorm otjänst genom att påstå att kvinnor är lika våldsamma mot sina manliga partners som män är mot sina kvinnliga partners. Det krävs forskning, organisering och sakliga, faktabaserade argument.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: William</title>
		<link>http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/comment-page-1/#comment-64</link>
		<dc:creator>William</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 30 Dec 2009 08:23:14 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.pappa-barn.se/?p=1115#comment-64</guid>
		<description>Det finns för många som har för mycket att förlora på acceptera detta.

- För politiker finns det bara förlorade röster på att yppa att kvinnor utövar våld.

- Alla som byggt verksamhet kring det faktum att &quot;män slår ihjäl sina kvinnor&quot; som en på mitt jobb generaliserat uttryckte sig.

- Hur många kvinnor vill acceptera ett faktum att kvinnor som grupp beter sig ungefär lika illa (de fysiska konsekvenserna är förstås betydligt värre när män slår)

Har för övrigt själv blivit misshandlad vid ett par tillfällen av mitt ex och hotad till livet. I min omgivning fanns det INGEN som tyckte att jag skulle polisanmäla (faktiskt inte ens polisen fast inte så tydligt).</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Det finns för många som har för mycket att förlora på acceptera detta.</p>
<p>- För politiker finns det bara förlorade röster på att yppa att kvinnor utövar våld.</p>
<p>- Alla som byggt verksamhet kring det faktum att &#8221;män slår ihjäl sina kvinnor&#8221; som en på mitt jobb generaliserat uttryckte sig.</p>
<p>- Hur många kvinnor vill acceptera ett faktum att kvinnor som grupp beter sig ungefär lika illa (de fysiska konsekvenserna är förstås betydligt värre när män slår)</p>
<p>Har för övrigt själv blivit misshandlad vid ett par tillfällen av mitt ex och hotad till livet. I min omgivning fanns det INGEN som tyckte att jag skulle polisanmäla (faktiskt inte ens polisen fast inte så tydligt).</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: verepieve-online</title>
		<link>http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/comment-page-1/#comment-56</link>
		<dc:creator>verepieve-online</dc:creator>
		<pubDate>Sun, 06 Dec 2009 17:25:11 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.pappa-barn.se/?p=1115#comment-56</guid>
		<description>Ja, troligen sa det ar</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Ja, troligen sa det ar</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Ingemar Gustavsson</title>
		<link>http://www.pappa-barn.se/var-femte-ung-man-blir-slagen-av-sin-flickvan/comment-page-1/#comment-50</link>
		<dc:creator>Ingemar Gustavsson</dc:creator>
		<pubDate>Mon, 23 Nov 2009 11:42:53 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.pappa-barn.se/?p=1115#comment-50</guid>
		<description>Så kommer det äntligen fram men många tar nog hellre en smoothie på stryknin och arsenik än accepterar dessa uppgifter. För har media etablerat en &lt;i&gt;&quot;sanning&quot;&lt;/i&gt; så är det tänkt att den ska följas av alla i generationer framåt. Allt annat är bara &quot;undantag från den gängse regeln&quot;. Ofta får jag som man intrycket av att vara bärare av allsköns uselhet bara för att man är just man. Det förekommer en extrem polarisering då det gäller detta. Alla män slår inte och som nu visar det sig, slår även kvinnor. Men jag kan gissa att svaret blir något i stil med; &lt;i&gt; – Jamen det beror ju på att de i sin tur blivit slagna innan &lt;/i&gt;. Så är vi tillbaks på ruta noll igen...</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Så kommer det äntligen fram men många tar nog hellre en smoothie på stryknin och arsenik än accepterar dessa uppgifter. För har media etablerat en <i>&#8221;sanning&#8221;</i> så är det tänkt att den ska följas av alla i generationer framåt. Allt annat är bara &#8221;undantag från den gängse regeln&#8221;. Ofta får jag som man intrycket av att vara bärare av allsköns uselhet bara för att man är just man. Det förekommer en extrem polarisering då det gäller detta. Alla män slår inte och som nu visar det sig, slår även kvinnor. Men jag kan gissa att svaret blir något i stil med; <i> – Jamen det beror ju på att de i sin tur blivit slagna innan </i>. Så är vi tillbaks på ruta noll igen&#8230;</p>
]]></content:encoded>
	</item>
</channel>
</rss>
